داکت اسپلیت

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت از مسائل مهمی است که برای خرید دقیق‌تر این دو دستگاه باید بدانید. در ابتدا بهتر است بدانید داکت اسپلیت چیست؟ داکت اسپلیت شباهت های زیادی با کولر گازی دارد اما بر خلاف کولر گازی دارای ساختار کانال کشی شده است و یونیت داخلی آن به صورت توکار نصب می‌شود. در حالی که در اسپلیت لوله کشی وجود دارد و یونیت داخلی معمولا به صورت دیواری است. شناخت تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت برای خرید بهتر و دقیق‌تر ضروری است؛ زیرا با آگاهی بیشتر در این مورد می‌توان بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرد‌. در ادامه بیشتر به تفاوت این دو خواهیم پرداخت.

فرق داکت اسپلیت با اسپلیت

فرق داکت اسپلیت با اسپلیت

اسپلیت یا همان کولر گازی که به لاتین split خوانده می‌شود، دستگاهی دارای دو یونیت داخلی و بیرونی است. در یونیت خارجی اسپلیت، کمپرسور و کندانسور وجود دارد که بیشتر در محیط‌های رو باز مثل پشت بام، تراس و یا پنجره نصب می‌شود. یونیت خارجی هم بیشتر به صورت دیواری است. در اسپلیت به منظور اتصال دو یونیت لوله کشی انجام می‌شود.

این در حالی است که در داکت اسپلیت ساختار کانال کشی وجود دارد. در نتیجه هوای گرم یا سرد از طریق کانال‌هایی که در دستگاه کشیده شده به واحد یا ساختمان‌ها راه پیدا می‌کنند‌. یونیت خارجی داکت اسپلیت مثل کولر گازی در بیرون نصب می‌شود؛ اما فرق داکت اسپلیت با اسپلیت در نصب یونیت داخلی هم است، زیرا این قطعه به صورت توکار در داکت اسپلیت و به صورت دیواری در کولر گازی قرار دارد.

حتما بخوانید:  تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان + علت گرم نکردن

محل قرارگیری یونیت داخلی در داکت اسپلیت به شکلی است که صدای تولید شده آن برای کاربران آزاردهنده نباشد. از طریق کانال کشی و از سمت یونیت داخلی انتقال هوا انجام می‌شود که به بخش‌های مختلف ساختمان راه پیدا می‌کند.

تفاوت تنظیم دمای اسپلیت و داکت اسپلیت

اسپلیت‌ها یک ساختار خاص و جالبی دارند که آن هم کنترل دما به صورت مجزا است. در واقع ساختار کولر گازی به شکلی است که در هر اتاق به یک یونیت داخلی و خارجی مستقل نیاز پیدا می‌کند که در نتیجه کنترل دما برای هر بخشی جداگانه انجام می‌شود. در این صورت می‌توان با توجه به میزان نیاز، دستگاه را تنظیم کرد.

در صورتی که در داکت اسپلیت‌ها با نصب فقط یک یونیت داخلی می‌توان کل واحد را پوشش داد و دمای آن را تنظیم کرد. در این موقعیت یونیت داخلی، هوای سرد یا گرم تولید شده توسط این سیستم را با دمای ثابت به تمامی قسمت‌های اتاق وارد می‌کند. بنابراین در داکت اسپلیت نمی‌توان دمای هر بخش را به صورت جداگانه تنظیم کرد و دمای تمامی بخش‌های واحد دمای یکسانی دارند.

تفاوت گرمایش اسپلیت و داکت اسپلیت

از تفاوت‌ اسپلیت و داکت اسپلیت می‌توان به شیوه گرمایش این دو دستگاه اشاره کرد. درست است که هر دو این سیستم‌ها توانایی گرمایش و سرمایش را با استفاده از کمپرسور دارند؛ اما عملکرد کمپرسور و به عبارت دیگر هزینه مصرف انرژی در آن‌ها متفاوت است؛ زیرا هزینه برق نسبت به گاز شهری بیشتر است.

تفاوت گرمایش اسپلیت و داکت اسپلیت

تفاوت ظرفیت اسپلیت و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت و کولر گازی از نظر ظرفیت تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو آن‌ها جزو دستگاه‌هایی هستند که ظرفیت کمی دارند و به عنوان سیستم‌های تهویه هوا مستقل استفاده می‌شوند. معمولا اسپلیت‌ها را در ظرفیت‌های ۲ تا ۳ تن تبرید طراحی و وارد بازار می‌کنند؛ در حالی که ظرفیت داکت اسپلیت‌ها به ۸ تن تبرید نیز می‌رسد.

حتما بخوانید:  سیستم داکت اسپلیت چیست؟ نحوه کار داکت اسپلیت چگونه است؟

از آنجایی که در داکت اسپلیت ساختار کانالی وجود دارد، پس توان آن برای تولید سرما و گرما بیشتر است که در نتیجه ظرفیت بیشتری در مقابل کولر گازی دارد.

تفاوت کانال کشی در برابر لوله کشی

داکت اسپلیت ساختار کانال کشی دارد که انتقال هوا از طریق کانال‌های آن انجام می‌شود. در واقع یونیت داخلی بعد از تامین دمای مورد نظر، هوا را به کانال‌هایی وارد کرده تا به بخش‌های مختلف یک واحد راه‌ پیدا کنند.

در حالی که در کولر گازی ساختار لوله کشی وجود دارد و از شرایط بالا برخوردار نیست؛ اما از آنجایی که یونیت داخلی به صورت دیواری نصب است، انتقال هوا را از طریق دریچه‌های خروج هوا انجام می‌دهد.

نصب اسپلیت و داکت اسپلیت

نصب اسپلیت و داکت اسپلیت

برای خریداری و نصب این دو قطعه می‌توانید از اسپلیت سنتر اقدام کنید. این فروشگاه بیش از ۵۰ سال در زمینه فروش داکت اسپلیت و اسپلیت، نصب و حتی تعمیر و تعویض آن‌ها فعالیت کرده است؛ بنابراین گزینه مناسبی برای تهیه این دستگاه‌ها و نصب آن است که حتی برای مشاوره خرید هم می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *