داکت اسپلیت

محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت بر حسب متراژ مکان

ظرفیت داکت اسپلیت کانالی سقفی

محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت از آن جهت مهم است که تاثیر مستقیم بر چگونگی عملکرد و کارایی و همچنین طول عمر داکت اسپلیت می‌گذارد. روش‌های مختلفی برای محاسبه این ظرفیت وجود دارد؛ اما قبل از بیان موضوع اصلی باید این نکته را در نظر بگیرید که اگرچه روش‌های متفاوت در حساب کردن ظرفیت داکت اسپلیت وجود دارد. اما هر کدام از آن‌ها متناسب با کارایی و ابعاد پروژه متفاوت خواهند بود‌. ظرفیت داکت اسپلیت‌ها را می‌توان به چند روش محاسبه کرد‌ که هر کدام از آن‌ها ویژه یک پروژه هستند؛ اما با این حال پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این کار از یک متخصص کمک بگیرید تا داکت اسپلیتی متناسب با نیازتان را معرفی کند‌.

چرا باید ظرفیت داکت اسپلیت را حساب کنیم؟

در واقع ظرفیت این دستگاه مشخص کننده پارامترهای مختلفی مثل میزان برودت تولیدی داکت اسپلیت است.

همچنین اگر میزان ظرفیت دستگاه کم‌تر از مقدار ظرفیت مورد نیاز ساختمان باشد دستگاه تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه سرمایش و گرمایش برای آن محیط کافی نخواهد بود که این موضوع باعث کاهش عمر دستگاه می‌شود و روی عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد.

از طرف دیگر حتی اگر ظرفیت سیستم تهویه هوا بالا و میزان ظرفیت مورد نظر کم باشد، دستگاه باید همواره خاموش و روشن شود که سبب افزایش مصرف خواهد شد؛ بنابراین برای کاهش هزینه‌ها، بهبود عملکرد دستگاه و افزایش طول عمر آن باید چگونگی محاسبه میزان ظرفیت داکت اسپلیت را بدانید.

معرفی روش‌های محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

همانطور که بیش‌تر گفتیم با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای محاسبه ظرفیت این سیستم تهویه هوا وجود دارد، اما هر کدام از آن‌ها بر اساس کارایی و ابعاد و اندازه پروژه‌ها طراحی شده‌اند و متفاوت هستند. به طور کلی روش‌های تعیین ظرفیت داکت‌ها شامل موارد زیر است:

حتما بخوانید:  تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

1.    روش دقیق

در این روش مواردی همچون اتلاف انرژی از پنجره‌ها، دیوارها، درب‌های اصلی، سیستم روشنایی، زاویه تابش نور خورشید و طبقات ساختمانی بررسی می‌شوند‌. حالا این محاسبات می‌تواند به طور دستی یا توسط نرم افزارهایی مثل کریر هپ انجام شود.

روش دقیق بیشتر برای پروژه‌هایی با ابعاد بزرگ مثل مراکز تجاری، اداری یا پروژه‌های مسکونی مناسب است؛ زیرا در این نوع پروژه‌ها از سیستم‌های بزرگ استفاده می‌شود و مصرف انرژی در آن‌ها مسئله مهمی است.

البته این روش برای محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است روش‌های بعدی را امتحان کنید.

2.    روش سر انگشتی بر اساس متراژ مفید

برای پیروی از این روش باید اولا فضای مفید را اندازه گیری کرد. در واقع فضایی که در آن نیاز به خنک کردن یا گرم کردن  دارد را فضای مفید می‌نامند. به عنوان مثال در  یک واحد دو خوابه فضای مفید شامل اتاق‌ها، پذیرایی، آشپزخانه وغیره است. برای محاسبه این فضا هم می‌توانید از برنامه اتوکد استفاده کنید.

در مرحله بعد باید نوع کاربری فضا را تعیین کنید، منظور نوع پروژه است که می‌تواند ساختمانی، تجاری، اداری، بیمارستانی و داروسازی باشد. تعیین نوع کاربری فضا خیلی مهم است و به شما کمک می‌کند تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. مثلا برای ساختمان اداری علاوه بر گرمایش یا سرمایش محیط باید تعداد کارمندان را هم در نظر گرفت.

در مرحله بعد باید به مشخص کردن ضریب شهر پرداخت؛ زیرا هر شهر، آب و هوای خاص خود را دارد. به عبارت دیگر هر استان و شهری از نظر ارتفاع، رطوبت هوا، درجه حرارت و خشکی هوا متفاوت هستند‌. پس ضریب شهر یک عدد ثابت برای هر کجای ایران بوده که کاملا دقیق محاسبه شده است.

حتما بخوانید:  تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان + علت گرم نکردن

3.    محاسبه ظرفیت به روش سر انگشتی بر اساس متراژ غیر مفید

این روش محاسبه‌ای نیست و باید ظرفیت دستگاه را بر اساس متراژ غیر مفید انتخاب کرد.

روش محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت سقفی کانالی

چطور و از کجا مشاوره مشاوره نصب و محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت را بگیریم؟

در این مقاله تمام تلاش خود را برای راهنمایی شما کردیم؛ اما با این حال برای محاسبه ظرفیت این سیستم تهویه باید از متخصص کمک بگیرید؛ زیرا دقیق‌تر و کامل‌تر این محاسبات را انجام می‌دهد‌. مجموعه اسپلیت سنتر با داشتن تجربه ۵۰ ساله در زمینه مشاوره، فروش و نصب و تعمیر داکت اسپلیت در هر زمینه‌ای گزینه مناسبی برای شما به شمار می‌رود‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *