داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت چیست؟ نحوه کار داکت اسپلیت چگونه است؟

سیستم داکت اسپلیت چیست؟ نحوه کار

یکی از بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع در ایران داکت اسپلیت بوده که می‌توان به عنوان وسیله سرمایشی و گرمایشی از آن استفاده کرد. داکت اسپیلت از نمونه مستقل گرمایشی و سرمایشی است و هر واحد را با یک کنترل جداگانه پوشش می‌دهد. طرز کار داکت اسپلیت در این دو حالت با هم یکسان نیست و با شناخت بیشتر می‌توان تفاوت میان آن‌ها را بهتر درک کرد. در این مقاله قصد داریم به سوال داکت اسپلیت چیست و نحوه کار داکت اسپلیت و مزیت‌های آن اشاره کنیم.

داکت اسپلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم داکت اسپلیت چیست؟ این دستگاه شامل دو قسمت اصلی داخلی و خارجی است که به آن اوپراتور و کندانسور می‌گویند. این دو قسمت از اسپلیت توسط لوله‌هایی از جنس مس به هم راه دارند. یونیت خارجی در محیط باز واحد مثل تراس یا روی پنجره نصب می‌شود. یونیت داخلی نیز داخل سقف کاذب ساختمان یا ورودی راهروها نصب می‌شود تا افراد صدای کمتری را بشنوند. اجزای یونیت‌های داخلی شامل مبدل حرارتی، اوپراتور، فن و الکتروموتور، فیلتر و سینی درین است و یونیت‌های خارجی شامل کمپرسور، مبدل حرارتی کندانسور، شیر انبساط و شیر چهار طرفه است.

ترموستات داکت اسپیلت

ترموستات داکت اسپیلت به عنوان کنترل‌گر آن عمل می‌کند. مثلا به طور کلی این ترموستات است که در محیط داخلی قابل مشاهده است و سایر اجزای آن دیده نمی‌شود. به همین خاطر یونیت داخلی را درون سقف کاذب و یونیت خارجی را خارج ساختمان نصب می‌کنند. توسط این قطعه می‌توان فرمان‌های لازم مثل بررسی دما و تنظیم را به اسپلیت اعمال کرد. ترموستات در دو نوع آنالوگ و دیجیتال وجود دارد که از لحاظ ساختار و ویژگی‌ بسیار با هم متفاوت هستند.

حتما بخوانید:  تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان + علت گرم نکردن

داکت اسپلیت چیست و چگونه کار میکند ترموستات

انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت از لحاظ کارکرد کمپرسور به چند دسته تقسیم می‌شود که شناخت هر کدام به خرید بهتر شما کمک خواهد کرد.

داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت

داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت مثل نامش با دور ثابتی کار می‌کند. یعنی همواره برای ایجاد سرما به میزان ثابتی برق مصرف می‌کند. به این صورت که اگر دمای اتاق ۳۰ درجه سانتی گراد و بخواهیم آن را به درجات پایین‌تر برسانیم کمپرسور با صرف مقدار ثابتی انرژی برق روشن می‌شود و بعد از رسیدن به دمای معین شده خاموش می‌شود. بعد از آن نیز اگر دما بالا برود به صورت خودکار روشن می‌شود.

داکت اسپیلت اینورتر

این نوع داکت اسپلیت بسته به میزان سرمایش و تفاوت دمای محیط و ترموستات روی دستگاه برق مصرف می‌کند. به این شکل که اگر بخواهیم دمای اتاق را از ۳۰ به دمایی پایین‌تر برسانیم زمان روشن کردن آن کمپرسور برق مصرف می‌کند تا دمای اتاق به دمای تعیین شده برسد. هر چه به دمای تعیین شده نزدیک‌ می‌شود کمپرسور با دور کوتاه‌تری عمل کرده و برق کمتری مصرف می‌کند.

مزایای داکت اسپلیت

  • قدرت بالا، صرفه‌جویی در آب و برق و کم جا بودن
  • مدل جدید و روز بازار و امکان تنظیم دمای خودکار
  • امکان تهویه هوا
  • هوای گرم یا سرد به صورت برابر در محیط
  • هزینه تعمیر خیلی کم
  • وجود فیلتر هوا و ورود هوای تازه و بدون آلودگی به محیط
  • مقرون به صرفه بودن
  • حذف کانال کولر آبی و افزایش فضای کاربری

معایب داکت اسپلیت

امکان تنظیم دستی دما برای یک محیط مشخص وجود ندارد؛ چراکه هوای سرد یا گرم را از طریق یک کانال مشترک وارد می‌کند.

حتما بخوانید:  تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

داکت اسپیلت همه جای محیط را به یک صورت تهویه می‌کند؛ به همین خاطر شاید اتاق‌هایی خالی باشد و نیاز به تهویه نداشته باشد و موجب اتلاف انرژی می‌شود.

این دستگاه جهت گردش هوای محیط از فن استفاده می‌کند. به همین خاطر در سکوت صدای فن شنیده می‌شود.

نکته: دو مشکل نخست با نصب دریچه‌های دمپردار موتوری و ترموستات مجزا قابل کنترل هستند. به علاوه مشکل سومی نیز با نصب دقیق و استاندارد دستگاه به دست متخصصین فنی تا حدودی قابل حل خواهد بود.

طول عمر داکت اسپلیت چقدر است؟

سیستم داکت اسپلیت اغلب طول عمر بالایی نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه دارد و به کندی خراب می‌شوند. در مواردی ممکن است موجب اشکالاتی جزئی در لوازم مصرفی یا ترموستات آن ایجاد شود.

نصب و سرویس داکت اسپلیت چگونه است؟

نصب داکت اسپلیت باید به دست کارشناسان فنی صورت گیرد که پیش از نصب زیرسازی‌های لازم بسته به محیط انجام شوند و هزینه نصب آن محاسبه شود. به طور کلی داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مرکزی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. اما موردی که برای داکت اسپلیت‌ها باید به آن توجه کنید شستشوی فیلتر پشت دستگاه و مبدل‌های اواپراتور و کندانسور است.

داکت اسپلیت چیه - طرز کار داکت اسپلیت چگونه است ؟

مصرف برق داکت اسپلیت چقدر است؟

مصرف برق داکت اسپلیت در حالت سرمایشی معمولا می‌توان گفت با کولر گازی معمولی برابری می‌کند. به علاوه هزینه خرید داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت معمولی بسیار به صرفه‌تر است. برای محیط‌های بزرگ شاید یک اسپلیت معمولی جواب ندهد؛ اما تنها یک داکت اسپلیت برای تهویه آن کافی است. در نتیجه مصرف برق کمتری دارد و هزینه‌های انرژی به حداقل ممکن می‌رسد.

حتما بخوانید:  محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت بر حسب متراژ مکان

کلام پایانی

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که داکت اسپلیت چیه و چگونه کار می‌کنه؟ همان‌طور که گفته شد از بهترین دستگاه‌های تهویه مطبوع به شمار می‌رود و قابلیت ایجاد گرما و سرما را دارد. همچنین به اقتصادی بودن دستگاه اشاره کردیم که در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه به سرعت خراب نمی‌شود و زمان تعمیر هزینه‌های زیادی را ندارد. اگر نیاز به راهنمایی‌های بیشتری در این زمینه داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در فروشگاه اسپلیت سنتر در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *