داکت اسپلیت

بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت

بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت کانالی

داکت اسپلیت پرطرفدارترین و بهترین سیستم تهویه در جهان به شمار می‌رود. این دستگاه یک بخش داخلی یا همان هواساز و یک واحد خارجی یا کندانسور دارد. داکت اسپلیت همچون دیگر دستگاه‌های تهویه هوا از معایب و مزایایی برخوردار است. ویژگی‌های مثبت داکت اسپلیت شامل هزینه خرید به صرفه، تامین هوای تازه و تکنولوژی اینورتر بوده و معایب آن هم صدای بالا و مصرف انرژی زیاد است.

 

مزایای داکت اسپلیت

این دستگاه نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه هوا، مزایای بیشتری دارد که به طور کلی مزایا داکت اسپلیت شامل موارد زیر است:

·      هزینه اولیه کم و مناسب

یکی از مهم‌ترین مزایای مربوط به این دستگاه، قیمت اولیه پایین و به صرفه است. در واقع قیمت این سیستم تهویه هوا نسبت به سایر دستگاه‌ها حدود ۳۰ درصد کمتر است؛ اما با این حال لازم دیدیم تا در مورد این موضوع یک نکته‌ای را نیز اضافه کنیم که آن هم هزینه نصب تقریبا بالا داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‌های تهویه است.

·      تامین هوای تازه

یکی از ویژگی‌های داکت اسپلیت که می‌تواند دلیل خوبی برای محبوبیت آن باشد، ایجاد هوای تازه مورد نیاز در ساختمان‌ها است. به عبارت دیگر این سیستم تهویه هوا در هر فصلی با ورود اکسیژن از محیط بیرون باعث تامین هوای تازه گرم یا سرد می‌شود.

·      برخورداری از تکنولوژی دو متغیر یا اینورتر

از مزایای خاص داکت اسپلیت می‌توان به استفاده از تکنولوژی اینورتر اشاره کرد. در واقع وجود این ویژگی باعث فعالیت این سیستم تهویه متناسب با نیاز افراد می‌شود. این یعنی داکت اسپلیت با آخرین توان کار نمی‌کند، بلکه می توان درجه دمای آن را با توجه به نیاز درخواستی کم یا زیاد کرد.

حتما بخوانید:  گرمایش داکت اسپلیت با پکیج و موتور خانه چگونه است؟

در این دستگاه کمپرسور اسکرال وجود دارد. این قطعه در داکت اسپلیت نسبت به دیگر کمپرسورها، قیمت مناسب‌تری دارد و از قطعات متحرک کمتری برخوردار است. به همین دلیل هم طول عمر بیشتری دارد و هم صدا و لرزش آن کمتر است.

مزایای داکت اسپلیت کانالی چیست

·      استفاده از فیلتر هوا

در داکت اسپلیت‌ها از فیلتر هوا استفاده می‌شود که باعث از بین بردن آلودگی یا اصطلاحا شستن هوا ورودی خواهد شد. این ویژگی باعث ورود هوا تازه به محیط ساختمان و یا هر کجا دیگر می‌شود.

·      جداسازی هزینه شارژ واحدها

در برخی از سیستم‌های مرکزی همچون چیلر هزینه استفاده از انرژی سرمایش و گرمایش در ساختمان‌ها کاملا عمومی است، در حالی که این موضوع در مورد داکت اسپلیت صدق نمی‌کند. در واقع در این سیستم تهویه هزینه مصرف انرژی برای هر واحد جدا است. این موضوع باعث کنترل افراد روی هزینه و مصرف‌شان می‌شود؛ بنابراین این مورد یکی از مهم‌ترین مزایای داکت اسپلیت به شمار می‌رود.

·      برخورداری از توان و انرژی چند برابر اسپلیت

یک داکت اسپلیت می‌تواند به اندازه چند اسپلیت کار کند، در نتیجه با استفاده از آن به جای چند کولر گازی، انرژی مصرفی و هزینه ها کاهش می‌یابد و نیاز به تعمیرات و نگهداری وغیره نیست.

·      کاهش رطوبت و گرمایش مطلوب

در این سیستم همچون دیگر دستگاه‌ها در فصل تابستان از میزان رطوبت کاسته می‌شود و بخار آب موجود در هوا از طریف کویل سرمایشی کم می‌شود. از طرف دیگر در فصل زمستان می‌توان سیکل گرمایشی آن را فعال کرد و محیط ساختمان را گرم کرد.

حتما بخوانید:  تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

معایب داکت اسپلیت

این دستگاه با وجود ویژگی‌های زیادی که دارد از معایبی هم برخوردار است که معایب داکت اسپلیت شامل موارد زیر است:

·      مصرف برق بالا

از آنجایی که در این سیستم تهویه هوا فضای داخلی منطقه بندی نشده است، پس طبیعتا مصرف انرژی بالایی در آن وجود دارد. یعنی مثلا اگر شما قصد تهویه هوا اتاق را داشته باشید، علاوه بر آنجا، سالن‌های دیگر هم تهویه می‌شوند.

·      صدای بالا

از آنجایی که در داکت اسپلیت یونیت داخلی در سقف کاذب نصب بوده و فن بزرگی دارد، پس صدای کار آن تقریبا بلند است.

ویژگی ها و معایب داکت اسپلیت کانالی چیست

خرید داکت اسپلیت

می‌توانید برای خرید این دستگاه از اسپلیت سنتر اقدام کنید. در واقع این فروشگاه بیش از نیم قرن است که در زمینه فروش و نصب و حتی تعمیر داکت اسپلیت فعالیت می‌کند؛ بنابراین برای هر نوع خدماتی می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

از طرف دیگر اگر برای خرید این محصول نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می‌توانید با تیم مشاوره اسپلیت سنتر تماس بگیرید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت پرداختیم؛ اما بد نیست اگر این نکته را هم بیان کنیم که این دستگاه نسبت به مدل‌های دیگر مثل مینی چیلر و فن کویل کیفیت و کارایی بیشتری دارد و مناسب‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *